Presupuși traficanți români de arme, trimiși în judecată de DIICOT. Au fost filmați de jurnaliști britanici, anchetați încă de procurori

În vara lui 2016 făcea înconjurul Europei un documentar difuzat de Sky News despre traficanți de arme din România care vând oricui dorește AK-47 pentru a semăna teroare.

Jurnaliștii britanici s-au întâlnit cu acești traficanți și s-au dus într-o poiană unde nu era semnal de telefonie mobilă.

Aici, mai mulți bărbați cu cagule pe față le-au arătat ziariștilor câteva arme și le-au dat asigurări că pot face rost la comandă de mii de pistoale-mitralieră, carabine, puști de vânătoare și muniție pentru ele.

Tot ei au fost filmați când declarau că armele sunt aduse mai intai in Romania din Ucraina.

Apoi, o alta bandă le preia și le trimite în vestul Europei și în Orientul Mijlociu, dar destinația principală este Occidentul.

Traficanții s-au mândrit că pot aduce grenade, AG-uri și mine. Cei doi presupuși traficanți erau un proprietar de terenuri și un angajat al Vodafone.

Reporterul Sky News a fost Stuart Ramsay.

În urma anchetei, DIICOT a deschis un dosar penal care a fost finalizat la începutul acestei luni.

Pe 2 aprilie 2019, procurorii au dispus trimiterea în judecată a inculpaţilor Aurelian Mihai Szanto, Attila Csaba Pántics și Levente Pántics pentru săvârșirea infracțiunilor de constituire a unui grup infracţional organizat, nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor şi comunicarea de informaţii false.

Procurorii DIICOT au decis disjungerea dosarului pentru cei trei britanici, membri ai echipei de la Sky News.

Britancii sunt acuzați de infracțiunilor de constituire a unui grup infracţional organizat şi comunicarea de informaţii false.

Conform rechizitoriului, românii Szanto și cei doi Pántics au și cetățenie maghiară. Împreună cu jurnaliștii Sky News au pus la cale în aprilie 2016 o anchetă jurnalistică referioare la traficul de arme militare care s-ar desfășura în mod uzual, sub protecția și cu îngăduința autorităților române.

Scenariul așa-zisei „anchete jurnalistice”, regia și filmările au fost imaginate și executate cu sprijinul și participarea nemijlocită a celor trei.

Dar, demersul a fost inițiat de cetățenii britanici.

Presa internațională a preluat la începutul lunii august 2016 materialul video al celor de la Sky News prin care se promova în mod fals informația potrivit căreia  traficanții de arme și-ar desfășura în mod nestingerit activitateape teritoriul României beneficiind de protecția autorităților.

Aceste arme ar fi fost vândute inclusiv către membrii unor organizații teroriste.

Presupusele negocieri cu traficanții s-au dovedit a fi regizate, susțin procurorii, iar armele deținute și prezentate de erau doar mostre.

Pentru a conferi veridicitate informațiilor difuzate, jurnaliștii au menționat în cuprinsul „anchetei jurnalistice” faptul că filmarea realizată pe teritoriul României a fost prezentată unor ofițeri din cadrul Agenției Naționale împotriva Crimelor din Marea Britanie – NCA.

Aceștia ar fi confirmat că tipurile de arme, zona unde a avut loc întâlnirea cu traficanții de arme și prețurile negociate corespund informațiilor pe care agenția le deținea cu privire la respectivul fenomen infracțional.

Scopul urmărit prin realizarea așa-zisei „anchete jurnalistice” nu limitat doar la evidențierea unui simplu act de trafic de armament ce ar fi avut loc pe teritoriul României.

 

Secvențele editate ale materialului înregistrat au fost alternate pe momente cheie cu puternică încărcătură emoțională: cu imagini sugestive surprinse în timpul atentatelor teroriste ce au avut loc la Paris în datele de 7-9 ianuarie 2015 la sediul publicației ”Charlie Hebdo”, respectiv 13 noiembrie 2015 la Bataclan, atentate ce s-au soldat cu peste 145 de morți.

Mesajul transmis de către autorii „investigației jurnalistice” a fost acela că România este o țară nesigură și vulnerabilă, nu doar pe dimensiunea asigurării securității frontierelor de stat, ci mai ales pe cea care vizează securitatea granițelor exterioare ale Uniunii Europene în zona flancului estic unde traficanții de arme își desfășoară activitatea în mod nestingherit.

S-a pus sub semnul întrebării nu doar realitatea angajamentelor asumate de România în plan international, ci și determinarea statului român de a se poziționa ca membru loial și responsabil în arhitectura generală a Uniunii Europene.

Procurorii DIICOT susțin că, dincolo de orice îndoială rezonabilă, acțiunile suspecților cetățeni britanici, care au premeditat împreună cu inculpații cetățeni români de etnie maghiară plăsmuirea unui reportaj fals nu în scopul informării corecte a publicului, ci al proiectării deliberate în conștiința publicului a unei stări de fapt imaginare.

Inventând și prezentând într-o manieră aparent credibilă informații menite să caracterizeze o țară membră NATO și UE drept implicată în traficul internțional de armament, se situează în zona ilicitului penal.

Autoritățile britanice au refuzat de a da curs solicitărilor autorităților române de acordare a asistenței juridice internaționale în materie penală, necesară desfășurării instrucției penale față de suspecții britanici, printre care și Stuart Ramsay.

Acest fapt plasează într-o lumină nouă demersul ziariștilor britanici de afectare a securității naționale a României.

Mai mult, Autoritatea de reglementare din domeniul comunicațiilor din Marea Britanie – OFCOM a constatat că în reportajul „Criminal Gang Selling Military Weapons” nu s-au falsificat și înscenat informațiile prezentate.

Sky News s-a poziționat public în favoarea susţinerii necondiționate a documentarului privind presupuşii traficanţi de arme din România.

În 2016, DIICOT a cerut arestarea celor români români cu cetățenie maghiară, dar această măpsură nu a mai fost prelungită.

În ocotmbrie 2016, magistrații Curții de Apel București au decis plasarea acestora sub control judiciar.

Conform portalului The Black Sea, omul din spatele acestei mașinațiuni este Paul Samrai, fost avocat britanic condamnat pentru că a ajutat rezidenți din Hong Kong să ajungă în Regatul Unit.