Găsirea tabloului de Picasso în România s-a dovedit a fi o farsă

Tabloul “Cap de Arlechin” pictat de Pablo Picasso, pe care o româncă a crezut că l-a găsit într-o pădure din judeţul Tulcea, s-a dovedit a fi o farsă făcută de doi producători de teatru din Belgia, relatează Die Presse şi televiziunea olandeză Nos, citate de Mediafax.

Doi producători de teatru belgieni au fost în spatele farsei. Aceştia au îngropat tabloul la data de 31 octombrie în pădurea din Tulcea, iar în ziua următoare au trimis şase scrisori anonime cu locaţia picturii şi instrucţiuni pentru găsirea acesteia. Scrisorile au fost trimise la trei adrese din România şi trei din Olanda.

Autoarea de origine română, Mira Feticu, a picat în plasa celor doi producători şi a mers la Tulcea, unde a găsit copia tabloului „Cap de Arlechin”, unul dintre tablourile furate în 2012 din Muzeul Kunsthal din Rotterdam.

Producătorii şi-au anunţat ulterior victimele prin e-mail că mesajul a fost o farsă, inspirată dintr-o piesă de teatru numită „Copia adevărată”, care a avut premiera săptămâna trecută la Anvers.
Scriitoarea stabilită în Olanda a declarat pentru postul olandez de televiziune NOS că „a picat într-o farsă publicitară”, elaborată de producătorii belgieni Yves Degryse şi Bart Baele. Piesa „Copia adevărată” îl are în centrul acţiunii pe falsificatorul de tablouri olandez Geert Jan Jansen.

Cei doi producători au dorit să prezinte prin intermediul piesei „valoarea adevărului”. Aceştia şi-au cerut ulterior scuze Mirei Feticu, după ce au aflat că aceasta a călătorit din Olanda în România împreună cu un prieten pentru a găsi pictura.

„Din păcate, lucrurile au mers diferit şi ne cerem scuze pentru acest lucru”, au anunţat Degryse şi Baele.

Autenticitatea tabloului găsit la Tulcea a fost pusă la îndoială de expertul în artă Peter van Beveren, care a transmis că există cel puţin 16 diferenţe între tabloul găsit în România şi opera lui Pablo Picasso.

„Liniile, culorile, detaliile… Nu se potrivesc. În baza a ceea ce văd, cred că este un fals”, a declarat acesta după ce a văzut o poză cu tabloul găsit de Mira Feticu.

Arthur Brand, detectiv olandez specializat în artă, a declarat în luna august că tabloul a fost găsit și că este agățat pe un perete în casa unui olandez celebru. Brand nu a vrut să dea numele acestuia, dar a precizat că este foarte cunoscut în Olanda.

Considerat cumpărător de bună credință, acesta a declarat că a achiziționat tabloul de la un intermediar la un preț mic. Brand a specificat în cadrul unei emisiuni televizate că investigația sa nu este finalizată.

În noaptea de 15 spre 16 octombrie 2012 din muzeul Kunsthal din Rotterdam au fost furate şapte tablouri: “Cap de Arlechin” de Pablo Picasso, “Cititoarea în alb şi galben” de Henri Matisse, “Podul lui Waterloo” şi “Podul Charing Cross” de Claude Monet, “Femeie lângă o fereastră deschisă” de Paul Gauguin, “Autoportret” de Meyer de Haan şi “Femeie cu ochii închişi” de Lucian Freud.

data-matched-content-ui-type="image_stacked"